21 六月 2012

校规及安全措施


槟城浮罗勿洞华小校规
1.      每天必须穿整齐及清洁的制服来学校。
2.      头发要梳理整齐,鞋袜常保持干净。
3.      每天准时上学、准时回家,不随便旷课。
4.      上课时,要安静;要说话,先举手。
5.      上课时间内,不可擅自离开学习场所。
6.      老师规定的作业或工作,要准时完成。
7.      不说谎,不欺骗,不可随便取用别人的东西。
8.      对老师和长辈说话,要恭敬有礼。
9.      在校园内,不可用方言交谈。
10.  爱惜公物。
11.  不可骂人或打人。
12.   休息时,不可乱跳乱跑。
13.  用具用过后,立刻放回原处。
14.   保持教室、校园、食堂及厕所的清洁。
15.  出入教室,要守秩序,不可争先恐后。

KESELAMATAN MURID-MURID SEKOLAH
Langkah-langkah yang diambil oleh sekolah untuk menjaga keselamatan murid-murid sekolah :

1.     Guru-guru patut selalu memberi nasihat kepada murid-murid mengenai cara mengelakkan peristiwa yang tidak diingini berlaku terutama keselamatan murid-murid perempuan.
2.     Mengawasi orang-orang luar termasuk ibu bapa supaya jangan keluar masuk sekolah dengan bebas.
3.     Bila murid meninggalkan sekolah sebelum waktu lepas sekolah, namanya hendaklah dicatatkan dalam buku rekod murid balik awal.
4.     Mengadakan perhimpunan untuk memperkenalkan guru-guru dan pekerja baru di sekolah untuk mengelakkan pencerobohan.
5.     Kerjasama pekerja-pekerja sekolah dalam mengawasi keselamatan murid dengan lebih ketat lagi terutamanya pada waktu pagi sebelum loceng berbunyi.
6.     Menasihatkan murid-murid terutamanya murid perempuan supaya jangan datang ke sekolah terlalu awal. Bila sampai ke sekolah, mereka mesti berkumpul di dewan.
7.     Memberi amaran kepada murid supaya tidak bertutur dan menerima sebarang benda daripada orang yang tidak dikenali.
8.     Murid-murid mesti beratur sebelum keluar atau masuk kelas dipimpin oleh guru kelas semasa dan ketua darjah.
9.     Murid-murid tidak dibenarkan pergi ke tandas secara perseorangan.
10.            Murid-murid dilarang kejar-mengejar semasa di kawasan sekolah terutamanya pada waktu rehat.
11.            Guru-guru bertugas haruslah menjalankan tugas harian seperti dijadualkan untuk menjaga keselamatan murid di tempat-tempat seperti tandas, padang, kantin, dewan dan sebagainya.
12.            Jikalau terdapat seseorang penceroboh muncul di kawasan sekolah, guru-guru haruslah memberi perhatian serta melaporkan hal itu kepada pihak sekolah.
13.            Latihan kawad kebakaran akan diadakan mengikut masa yang dijadualkan untuk manjamin murid-murid pasti apa yang perlu dibuat apabila kecemasan berlaku.

没有评论:

发表评论